پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118474
عراق با از دست دادن نفت کرکوک روزانه چقدر ضرر مي کند ؟
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2842

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از روزنامه الحيات ،صادرات عراق ، ميزان توليد ناخالص داخلي اش و همچنين درآمدها در بودجه عمومي اش به طور کامل وابسته به درآمدهاي نفتي است . در برآورد بودجه سال ???? ميلادي که البته هنوز هم چندان به صورت واضح برآورد کاملي از آن صورت نگرفته است ، بيشتر از ?? درصد از درآمدهاي اين کشور به فروش نفت وابستگي داشت . آژانس بين المللي انرژي اعلام کرده است که توليد نفت عراق در فوريه سال ???? به سطح فوق العاده بالاي ?.? ميليون بشکه در روز رسيده است و اگر با وجود تمام تهديدات و عوامل داخلي سطح توليدات نفتي عراق با همين روند ادامه پيدا کند ، تا پايان سال مي تواند به سطح متوسط ?.? ميليون بشکه در روز برسد .

عراق هم اينک نيز در حدود ?.? ميليون بشکه نفت در روز توليد مي کند که تنها ?.? ميليون بشکه از آن را صادر مي کند که البته همين مقدار نيز بالاترين ميزان توليد و استخراج نفت اين کشور در ?? سال گذشته است . صادرات نفت اين کشور در دو منطقه جنوب عراق و همچنين ميدان نفتي کرکوک تشکيل شده است . عراق هم اينک ?.? ميليون بشکه نفت را از مناطق جنوبي اين کشور استخراج و صادر مي کند و در حدود ??? هزار بشکه نفت نيز در منطقه کرکوک توليد مي شود . کرکوک يکي از سه منطقه بزرگ نفتي عراق است . با اين حال مناطق شرقي و جنوبي عراق يکي از ثروتمندترين مناطق اين کشور هستند.بيشترين ميزان مناطق نفتي در جنوب اين کشور واقع شده که در بين ?? تا ?? درصد از ذخاير اثبات شده نفت عراق را در خود جاي داده اند . تنها ?? درصد از نفت اين شکور در منطقه کرکوک و خانقين است .

بر اساس ماده ??? از قانون اساسي جديد عراق ، ?? درصد از درآمدهاي نفتي اين کشور بايد به منطقه کردستان برسد . اين منطقه به دليل جمعيت و نفوذشان بر سيستم سياسي کشور معمولا سهم خوبي از درامدهاي نفتي مي برند . با اين وجود باز هم اختلافات عمده اي ميان مسئولان اقليم کردستان و دولت مرکزي عراق بر سر معاملات نفتي و نحوه توزيع درامدهاي نفتي وجود دارد .

در حاليکه بسياري براين باورند که توزيع درامدهاي نفتي عراق در منطقه کردستان به خوبي باعث رشد و توسعه اين منطقه شده است ، مقامات حکومت اقليم کردستان ادعا مي کنند که مقامات عراقي در بررسي و تديون بودجه به اين اصل از قانون اساسي عراق توجهي نمي کنند و بودجه ها به صورت مناسب به اين منطقه نمي رسد .

آشتي هورامي ، وزير منابع طبيعي حکومت اقليم کردستان بيان کرده است زماني که دولت عراق بودجه سال ???? را مي نوشته ، فرض را بر اين گذاشته که اقليم کردستان مي تواند ??? هزار بشکه نفت در روز صادر کند . اما به نظر مي رسد اين رقم نادرست بوده و بدون هيچ بحث و مذاکره اي اين مسئله به سرعت وارد لايحه بودجه شده و بسياري از نمايندگان چنين مسئله اي را قبول ندارند . هورامي با اين حال معتقد است بر اساس بودجه سال ???? حکومت اقليم کردستان بايد به درآمد ? ميليارد دلاري از محل فروش نفت دست پيدا مي کرد اما تنها ??? ميليون دلار دريافت کرده که همين مسئله باعث شده حکومت اين منطقه مجبور به استقراض داخلي و خارجي براي جبران کسري بودجه اش شود.

توافق ?? ساله ترکيه براي خريد نفت کردستان
از سوي ديگر مقامات دولت مرکزي عراق بيان کرده اند که توليد و فروش نفت خام اين منطقه بدون اجازه از دولت مرکزي نقش قانون اساسي است . حکومت اقليم کردستان نفت استخراجي خود را از طريق تانکر به به ترکيه صادر مي کند و دولت فدرال اين مسئله را با عنوان قاچاق سوخت در نظر مي گيرد . با اين حال پس از درگيريهاي به وجود آمده در عراق ، کردها به خوبي از فرصت پيش آمده استفاده کرده و با ساختن خط لوله اي منسجم ، نفت را از مناطق شمالي عراق به بندر جيحان در ترکيه مي رسانند . ترکيه نيز از فرصت پيش آمده بهترين استفاده را برده و توافقي ?? ساله را با کردها به امضا رسانده که بر اساس آن صادرات نفت اين منطقه به ترکيه به صورت قانوني و منسجم به ترکيه صورت خواهد گرفت . اين منطقه با حدود ?? ميليارد بشکه نفت اثبات شده ، قرار است تا سال ???? ميزان توليدات خودرا از روزي ??? هزار بشکه به ? ميليون بشکه در روز برساند .

فروش نفت کردستان به ترکيه باعث تيره شدن روابط دولت مرکزي عراق با دولت تريکه نيز شده است . يک شرکت ترکيه اي که نفت منطقه کردستان را در اين کشور به فروش مي رساند ، درامدهاي حاصل از اين فروش را در سپرده اي ارزي در بانک هاي خارجي نگه مي دارد و دولت مرکزي عراق به همين دليل از ترکيه و اين شرکت شکايت کرده است . در همين حال يک اتاق بازرگاني بين المللي در پاريس نيز براي تسهيل صادرات نفت کردستان بدون دريافت هيچ گونه محوزي از دولت مرکزي عراق اقداماتي انجام داده که باز هم با شکايت دولت مرکزي اين شکور مواجه شده است . هورامي بيان کرده است بعد از بيان اين مسئله که حومت اقليم کردستان کنترل مناطق نفتي کرکوک را در دست گرفته است ، اميد مسئولان کرد به اضافه کردن به ميزان صادرات نفت ازاين منطقه نيز بيشتر شده است . او با اين حال بيان کرده است که حکومت اقليم کردستان مي خواهد منابع حاصل از فروش نفت منطقه کرکوک را با دولت مرکزي عراق به اشتراک بگذارد اما دولت معتقد است نيروهاي پيشمرگه بايد سريعا کنترل اين مناطق را به ارتش عراق برگردانند و کردستان سهمي از نفت اين منطقه ندارد .

منبع: افکار

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html